Juletrening

Nå er det snart juleferie og det betyr pause fra Crossfit Oslo for mange. En del av dere har sikkert bare godt av en pause etter et par måneder med flere harde WODs i uka. Men generelt så betyr ikke det at man ikke har tilgang til et treningssenter at man ikke kan trene og være aktiv.

Thomas på fjellet

Thomas koser seg med toppturer i ferien

Hvis du feirer jul et sted som faktisk har snø så er det selvfølgelig bare å spenne ski eller brett på beina og komme seg ut. Aketurer kan også være bra trening. Gå raskt eller løp opp bakken igjen noen ganger så blir du fort sliten. Som en bonus kan du jo slepe ungene opp bakken også.

I Oslo området og store deler av landet ellers er det bart på veiene. Ta med joggeskoene hjem til mor så kan du ta deg en joggetur før familiemiddagen. Hvis du er som meg og synes lange joggeturer er kjedelige; finn deg en fin bakke du kan løpe opp noen ganger eller sett opp din egen intervaløkt. Legg inn noen burpees eller push-ups og du får en fin crossfit økt.

Måk snø hos bestemor .. for tid. Vi crossfittere er kjent for å gjøre alt på tid. Måk snø (hvis det kommer noe) hos bestemor og kanskje naboen også så får du deg en treningsøkt samtidig som du gjør en god gjerning.

Hvis du er av typen som foretrekker å holde deg innendørs kan du jo imponere slekta med noen handstand pushups eller pistols (knebøy på et ben). Man trenger ikke noe utstyr for å ta pushups, knebøy, situps, utfall, burpees og masse andre øvelser. Det finnes lister på nettet med utallige økter satt sammen av enkle øvelser man kun trenger et par kvadratmeter gulvplass for å gjøre. Enda mer moro er det kanskje å lage økter selv. Her er noen eksempler til inspirasjon:

  • 5 runder av 3 spensthopp, 3 knebøy, 3 lengdehopp
  • 100 knebøy på tid
  • 10-9-8-7…2-1 med burpees og situps
  • 20 runder av 5 pushups, 5 knebøy, 5 situps
  • Tabata knebøy (kanskje bottom-to-bottom? kanskje med øynene igjen?)
  • Stå på hendene i 30 sek, hold bunnen av en knebøy i 30 sek, 5 runder.
  • 100 burpees på tid
  • Ta 1 pushup det første minuttet, 2 det andre, 3 det tredje osv. til du ikke klarer lenger.

Eva Twardokens (har konkurrert i et par OL i alpint for USA og kjent fra gamle Crossfit.com videoer som Nasty Girls med Nicole og Annie T.) poster en kroppsvektøkt i hver bloggpost. Noen har samlet en lang liste av dem i denne posten på Crossfit.com forumet.

Også verdt å nevne at det etterhvert finnes Crossfit sentere i flere byer rundt om i landet. Crossfit-Norge bloggen har en oversikt over affiliates. Det er lang tradisjon i crossfitmiljøet med å besøke bokser når man er på reise. Man blir alltid tatt godt imot og de fleste steder får man gratis drop-in.

For de som er i Oslo-området i jula så holder jo faktisk Crossfit Oslo åpent i romjula fra kl 17 til 20 (det er stengt juleaften, 1. og 2. juledag). Når du trenger en pause fra pepperkake-spisingen er det bare å komme innom. Vi garanterer økter som brenner av kakene.

Samme hva slags planer du har i jula så finnes det uendelige muligheter for å holde seg i aktivitet.

Bikinimåking

Snømåking på tid? (bilde fra http://www.fasttracperformance.com)