Et treningssenter i ryggsekken

Har tenkt litt på dette med hva som kan være det beste, mest minimalistiske utstyret man kan ha for å kunne trene hvor som helst, når som helst, og kunne gjøre mest mulig. En mulig løsning: et sett med ringer, og en kettlebell.Det aller beste og mest anvendelige trenings-redskapet du har er din egen kropp. Selv om denne posten egentlig handler om utstyr er det verdt å få med at man kan komme veldig langt kun med kroppsvektsøvelser. Spesielt hvis man er utendørs i naturen eller i en park der man har ting å hoppe og klatre på finnes det nesten ingen grenser.

Likevel, litt utstyr er kjekt å ha. Det aller enkleste er et sett med ringer. De får plass i bunnen av en ryggsekk, er lette og kan tas med over alt. De kan lett henges fra takbjelker, grener, klatrestativ eller hva det måtte være og vips så kan man trene pullups, dips, muscleups, pushups, L-sits og masse annet. Hvis man skal ha én ting må det være ringer.

Einar L-sit

Einar tar gjerne med seg ringer og kjører en økt utendørs

Jeg kjøpte mine ringer for mange år siden fra ringtraining.com da jeg bodde i USA. Treringene vi har på Crossfit Oslo er fra Rogue Fitness. Crossfit-Norge anbefaler EXF ringene fra Ringtraining, og jeg er også fornøyd med mine Elite ringer (lages ikke lenger). En ulempe med Rouge sine treringer er at man nok ikke burde la de henge igjen ute i regnet siden de er laget av ubehandlet tre.

Nummer to på listen over praktisk og kompakt treningsutstyr er en kettlebell. Den tar veldig lite plass å lagre og liten plass å bruke. En kettlebell fraktes veldig lett i et bagasjerom, men kan også legges i en sekk hvis ikke har noe i mot litt balast på vei til treningen. Som med ringene er en kettlebell også veldig allsidig. Man kan ta swings, clean, snatch, press, turkish getup, goblet squats og masse mer. Som med ringene er listen med øvelser nesten uendelig.

Ringer og en kettlebell passer også veldig godt sammen. For eksempel er ringer bra for vertikale drag (pull ups) og kettlebells er bra til vertikale press (press over hodet). Trening med ringer dekker armer, skuldre, og ikke minst kjernemuskelatur. Med en kettlebell trener man også bena og ryggen på en annen måte. Kettlebells er også velegnet til utholdenhetstrening med høyt antall repetisjoner.

Problemet når man ikke har tilgang til et treningssenter kan være at man ikke får trent skikkelig tungt. Det man ofte savner mest er en tung vektstang. Har du en kettlebell og noen ringer kan du trene tungt med litt innsats. Ringdips med en 24kg kettlebell hengende mellom bena er tungt nok for de fleste. Hvis det ikke er tungt nok kan du prøve handstand pushups på ringer eller kanskje pullups med én hånd. For benstyrke er pistols ganske krevende. Legg på vekten av en kettlebell og du har en øvelse som er skikkelig utfordrende. Det er noe ganske annet enn tunge back squats med en vektstang men variasjonen er bare bra.

For deltagere på kettlebell workshoppen 19 februar tilbyr compactkettlebells.no en spesialpris på kettlebells. Hvis du er interessert i workshoppen eller kunne tenke deg å bestille en eller flere kettlebells ta kontakt på jon@cfoslo.no.

Skulle man hatt en tredje ting i treningssekken kan et hoppetau være et bra valg. Det tar absolutt ikke noe plass og alle som har tatt double-unders vet hvor god trening det er. Hoppetau fås kjøpt i en hvilken som helst sportsbutikk. Vi har også noen veldig gode Buddy Lee hoppetau med kulelager som du lett kan tilpasse til din perfekte lengde i shoppen på Crossfit Oslo. Spør i resepsjonen.

Buddy Lee Aero Speed

Blair Morrison har vært med i Crossfit Games tre ganger og har femteplass fra 2011 som beste resultat. Han trener mest mulig ute og kjører gjerne økter som krever minimalt med utstyr og utnytter det om er tilgjengelig i naturen av bakker, trær og gjenstander. Sjekk websiden hans Anywherefit for inspirasjon.