Does your workout make you nervous?

Dette innlegget er skrevet av Toralf. Han setter ord på følelser og erfaringer mange av oss har hatt.

Jeg kom på en ting i natt da jeg satt våken uten helt å kunne forklare hvorfor. Har sovet som en baby siden jeg ble med på paleochallenge januar 2012, men nå satt jeg foran pcen kl 0400 etter å ha ligget våken i en time-og surfet etter t-skjorter med crossfit tema(hva gjør du når du lider av insomni ellers?) Googlet “cool crossfit t-shirts” fordi jeg synes reebook stilen er litt kjedelig i forhold til det crossfit store hadde tidligere. På en av t-skjortene jeg likte sto det “Does your workout make you nervous?”. Denne frasen fanget noe av det jeg føler er essensen ved crossfit. De som ikke driver med crossfit eller er aktiv innen idrett vet neppe hva denne t-skjorten prøver å si.

Var jeg nervøs før jeg gikk på Elixia tidligere og hadde en halvveis plan om å kjøre noen tunge bøy og /eller kanskje ta en spinning time? – Aldri. Men satt jeg våken nå fordi jeg var nervøs pga morgendagens WOD? Kanskje. Jeg hadde ihvertfall på den timen jeg nå hadde sittet oppe planlagt alt jeg skulle gjøre før og under selve økten i morgen.
Økten heter Fran, er en benchmark økt i crossfit-og jeg grudde meg noe jævlig!

Det spesielle med Crossfit er forventningen til en økt. Forventninger jeg får ved å lese hva som skal gjøres på whiteboard- eller de 10 sekundene det tar fra klokken teller ned og man hører 3-2-1 GO! Jeg har sommerfugler i magen-det er det ikke mange treningssentre som kan matche: konkurransenerver før en vanlig treningsøkt!

Det som gir meg aller mest forventning og spenning er Benchmarks og da spesielt “the Girls”  eller “Heroes”-enten jeg har gjort dem før eller ikke.
Kort forklart er benchmarks Girls og heroes økter som skal måle din progresjon innenfor mye av crossfit bortsett fra max styrke eller rene løpe/ro økter ( Max løft er benchmarks også, men ikke akkurat unikt for crossfit) . Hele listen over benchmarks økter finner du her:
http://www.elementcrossfit.com/index.php/workouts/cf-benchmarks

Øktene kommer med ujevne mellomrom som alt annet, og skal måle om du er blitt bedre på forskjellige elementer, uten at du faller i en rutine eller du trener spesifikt på en økt. Du trener altså vanlig crossfitregime (stort sett vil det si at ingen av øktene kommer igjen=konstant variasjon) og så kommer det en benchmark i ny og ne hvor du kan måle om all treningen du har gjort har fått deg i bedre form på mange forskjellige måter. Det er gøy å perse på disse øktene, men felles for dem alle er at de ofte er helt jævlige å komme igjennom.Thrusters

Fran er den mest kjente crossfit økten vil jeg påstå. Alle vet persen sin av de som har trent crossfit over noe tid. Det er som å spørre personer som trener vekter “hva tar du i benkpress”.
Fran er: 21-15-9 thrusters/pull ups (42,5 kg thrusters for gutta, 30 for damene) . Det er hele økten. For ikke lenge siden var det dagens WOD på CFO. Timecap var 10 minutter, og den var det mange som ikke klarte komme innenfor.
Selv om man ikke bruker mer enn 3 minutter på Fran, vil personen ofte ligge på gulvet og klynke i 5 minutter etter økten. På en smerteskala fra 1-10 har jeg personlig vært oppe på 9, og det tok 10 min før det gikk over.  Det rareste av alt, er at dette er glemt allerede en halv time etterpå for de fleste. Men det ligger i det ubevisste et sted, for når økten dukker opp så får jeg en vemmelig spent følelse i meg, som om det nærmer seg eksamen.
Mest smertelig har jeg erfart hva en metcon benchmark økt kan føre til dagen derpå. Var på seminar og hadde med noen kollegaer og skulle vise dem hva crossfit var(etter en småfuktig kveld/natt), så jeg viste dem Fran: resultat: jeg falt om med migrene, og lå 2 timer på en sofa på SATS i Stavanger uten mulighet til å røre på meg – og måtte ta taxi de 200 meterne det var til hotellet. For å sitere en kjent Dj fra nydalen:  “Ikkje bra”

Post workout

illustrasjonsfoto :)

Inne i pain caven står det “Fran, Diane and Elisabeth are all nasty bitches” (verken navnene eller bitches står der, men det står mellom linjene. Nå vet du litt mer hvorfor. Detaljer om hvorfor øktene er komponert slik de er finner du her: http://library.crossfit.com/free/pdf/13_03_Benchmark_Workouts.pdf

Fran selv om gjort på under 3 eller 4 minutter har vist seg å øke metabolismen din hele 48 timer etter økten! Men dette gjelder de fleste metcons du får på senteret, og er en av årsakene til at du kan bli så godt trent, selv om øktene ikke varer like lenge som -tja stort sett all annen trening.
Jeg endte på 3:50 i dag, og det var ikke pers. Dyp skuffelse, for jeg hadde planlagt å ikke gjøre denne økten igjen på lenge. Jeg har dessverre vært så dum å sette mål om under 3:30 så jeg skal gjøre et forsøk til-selv om  dette strider mot crossfit prinsipper da det kan kalles en form for “spesialisering”. Målet er satt før jeg visste bedre, så jeg kommer til å gjøre et forsøk neste tirsdag. Kl 13. Jeg gruer meg allerede.
Håper dere også vil grue dere til benchmarks-og at dagens WOD gir deg konkurransenerver.
Crossfit-hurts so good!