Syv grunner til å trene turn

I det siste har det vært en del turn øvelser i elements timene; handstand pushups, handstand walking, muscle-ups, andre ringøvelser osv. Disse og andre turn relaterte øvelsene dukker også opp i WODs. Hvorfor driver vi med turn? Hva er vitsen?

Front leversDu ser ikke folk på vanlige treningssentere som står på hendene eller svinger rundt i ringer. Her er syv grunner til hvorfor alle har godt av å bruke turnøvelser i treningen:

1. Kroppskontroll

Før du kan kontrollere et eksternt objekt som en vekstang, kettlebell, manual, medisinball etc. må du kunne kontrollere din egen kropp. Grunnleggende turn øvelser lærer deg hvor kroppen din er. Du får det som på engelsk så fint heter “kinesthetic awareness”. Er ryggen rett eller krum? Hvor er knærne dine? Har du hendene rett over hodet nå eller litt foran?

Handstand2. Kjernestabilitet

Kroppsvektøvelser er glimrende for å bygge grunnleggende kjernestyrke. Stabilitet i kjernemuskulaturen er viktig for alt vi gjør, og noe jeg ser mange mangler når de først kommer til Crossfit Oslo. I noe så grunnleggende som pushups ser jeg ofte at kjernestabiliteten bryter sammen. Kroppsvektøvelser er en effektiv og ikke minst trygg måte å bygge opp denne stabiliteten på slik at man bedre rustet når man skal løfte tunge vekter.

3. Balanse

Hoppe, lande, balansere, rulle, rotere. Blir du totalt desorientert og glemmer hva som er høyre og venstre når du er opp-ned? For mange er det å være opp-ned veldig ubehagelig. Heldigvis behøver du skal ikke tilbringe mange minuttene opp-ned før du blir mye mer komfortabel i den posisjonen. Det samme gjelder enkle ruller, fremover eller bakover.

Handstand split4. Coordination, agility, flexibility, presicion…

I crossfit snakker vi om ti “general physical skills”. Listen inkluderer de opplagte som styrke, utholdenhet og hurtighet, men også ting som koordinasjon, presisjon, smidighet og fleksibilitet. Turnøvelser er en flott måte å jobbe med mange av disse mindre opplagte fitness-ferdighetene. En enkel ringøvelse som skin-the-cat er flott for skuldrene fordi den bygger styrke og fleksibilitet samtidig. Handstand walking krever styrke, men også koordinasjon og smidighet.

5. Rå styrke

Alle som prøver å gjøre noe på et sett med ringer innser raskt hvor usannsynlig sterke mannlige turnere er. Denne styrken kan også brukes til andre ting enn turnøvelser. Coach Sommer fra gymnasticbodies.com sier at når han ga seg som konkurrerende turner hadde han en markløft på 2x kroppsvekt, strikt press på rett over kroppsvekt og 75 pushups på et minutt. Han hadde kun trent turn og aldri tatt i en vektstang.

Biceps

6. Mestring

Turnøvelser har alltid et ferdighetselement og krever ikke bare styrke. Dette gjør treningen mer interessant og gir mange muligheter for å oppleve fremgang og mestring. For mange er det å ta sin første muscle-up mye mer tilfredsstillende enn å nå et nytt nivå på knebøy eller cleans.

7. Imponer

Folk som ikke kan noe om trening blir ikke imponert hvis du forteller at du kan ta 200kg i markløft. Who cares liksom. Få har en forståelse for hva det innebærer. Hvis du demonstrerer en back lever og går litt på hendene derimot får du en annen reaksjon. :)

Jonathan Horton

 Gymnastics Seminar

24 og 25 november er Crossfit Oslo vertskap for et Crossfit Gymnastics seminar. Følg linken for mer informasjon om hva det går ut på. Påmelding er allerede åpnet og det kommer mer informasjon her på bloggen og gjennom andre kanaler etterhvert.