Elements uke 18: Kettlebells

Kettlebells kan brukes til så mangt. De fleste crossfittere kan swings og kanskje snatches, men kettlebells kan brukes til veldig mye mer. Fokus denne uken blir å spikre teknikken på grunnøvelsene og prøve ut en del nye.

Kettlebell windmillKettlebell øvelser kan deles inn i to kategorier: Ballistiske og ikke-ballistiske. De ballistiske øvelsene er alle basert på en sving og bruker moment og fart. Vanlige eksempler er alle sving variantene, snatch og clean. De ikke-ballistiske er ting som turkish get-ups, windmills (bildet over), forskjellige press øvelser osv. som ofte er rolige og kontrollerte bevegelser. Disse kan egentlig alle utføres med vanlige manualer eller andre vekter.

     
 

Hvis noen tenker at kettlebells er kjedelige jernkuler… ta en kikk på denne videoen. Jeff Martone kjører Crossfit Kettlebell sertifiseringene og han demonstrerer her litt hva man kan gjøre videre med en sving.

Jeg anbefaler ikke å øve på sjonglering innendørs. Det kan bli stygge merker i gulvet hvis man mister kula. En gressplen er derimot perfekt for sjonglering. Helst da noen andre sin plen siden det fort kan bli en dump eller to. :) Hvis været tillater det så kan vi jo vurdere å ta elements timen ute.