Tre nyttige tips

Dette er første av flere poster med en mer eller mindre tilfeldige samling tips. Ikke ubrukelige fun-facts men nyttige ting å tenke på relevant til spesielle øvelser eller trening generelt.

Eva T front squat

Eva T (en av de første crossfitterne i Santa Cruz og tidligere topp alpinist)

 

Mellom bena

For å gjøre det enklere å holde overkroppen oppreist på front squat og overhead squat tenk på å sette deg mer rett ned mellom beina. Du er ikke et trekkspill som trykkes sammen. Kroppen sitter mellom beina. Med vektstangen på ryggen sender man hoften godt bakover som det første man gjør i squat bevegelsen. Med stangen foran på skuldrene eller over hodet må man gå mer rett ned. Det er fortsatt hoften som initierer bevegelsen men tenk på å trekke deg ned mellom knærne i stedet for bakover. Å holde vekten på hælene er fortsatt like viktig.

Landingen gjør deg raskere

For å ta box jumps raskere fokuser på å lande med føttene pekende fremover når du hopper ned igjen fra kassen. Du står ikke med føttene pekende utover (duck feet) når du skal ta spenst hopp. Hvis du lander i en god, atletisk posisjon når du kommer ned fra kassa er det lettere å sprette opp igjen. Unngå også at knærne kollapser innover. Generelt så er det landingen som er nøkkelen til box jumps som føles lettere og går fortere.

Riktig landingFeil landing

På bildene ser man klart forskjellen på en god og en dårlig landing. På den dårlige landingen er foten kollapset og det er mye høyere belastning på anklene og knærne. Hvilken posisjon vil du helst lande i og hoppe fra?

Stram alt

Hold føttene sammen og stram rumpa og magen når du står mot veggen og skal ta handstand push-ups. Det gjør deg mer stabil og gjør det lettere å holde balansen. Det samme gjelder naturligvis for handstand walking.

Handstands