Tre nyttige tips 2: Kettlebells

Tipsposten er tilbake. Denne gangen er alle tipsene kettlebells relatert. Sånn blir det når man nylig har vært på kettlebell-kurs og har mye å dele.

Kettlebell grep

Åpent, avslappet grep

For cleans og snatches lønner det seg å ha et åpent grep på kula. Det vil si at man holder grepet i fingrene og ikke inne i hånden. Dette sparer huden og grepet for unødvendig belastning.

Ned, ikke opp

Å presse ned i underlaget er en bra ting å tenke på når man svinger en kettlebell. Det samme gjelder for clean og snatch. Ikke tenk på at du skal løfte kula. Da ender du ofte opp med å bruke armene og skuldrene for mye til å få kula opp. Med en eksplosiv åpning av hoften som sender kraft ned i underlaget flyr kula lett.

Flipp tidlig

Mange sliter med å få til kettlebell snatch og da spesielt mottaket over hodet. Kula kommer ofte over toppen og dunker ned på armen. Dette er ubehagelig i lengden og fører også til dårlig stabilitet over hodet. Et bra triks for å få til en mykere “landing” av kula er å flippe den tidligere. Ikke vent til armen er strak over hodet før du lar kula rotere over. Flipp heller rett over hode høyde og la momentet på kula fortsette opp til armen er vertikal.