Elements uke 24: Kipping

Denne uken skal vi kippe det meste. Pull ups, toes to bar, muscle ups… Vi skal med andre ord generere kraft horisontalt (der det er enkelt) og overføre den kraften vertikalt.

kipping pullupHva er vel mer typisk crossfit enn kipping pull ups. Utenfor crossfit blir bevegelsen ofte sett ned på som en tulleøvelse. Hva er vitsen? Hvorfor all denne sprellingen? Vi bruker kipping pull ups fordi da kan vi ta flere repetisjoner, raskere. Og hva er vitsen med det? Jo da får vi høyere “power output” og altså høyere intensitet. Og hvorfor vil vi ha det? Jo fordi høyere intensitet gir mer trenings utbytte.

En vanlig strikt pull up kan sammenliknes med en skulder press. Kun få muskler er involvert og man kan ikke flytte spesielt tunge vekter, eller gjøre det særlig fort. En kipping pull up er da mer som en push press. Ved å involvere flere muskler kan man løfte tyngre vekter raskere.

Er den ene øvelsen bedre enn den andre? Nei. De er forskjellige og brukes til forskjellige formål. Hvis målet er å trene maks styrke bruker du en skulder press og en strikt pull up (eventuelt med ekstra belastning). Hvis målet er utholdende styrke og kondisjon bruker du en push press og en kipping pull up.

Nå har det vært mest snakk om pull ups men det samme gjelder for andre øvelser som toes to bar og muscle ups som vi også skal jobbe med denne uken. Generelt så er kipping bevegelsen så og si den samme. Kraften kommer fra hvordan vi åpner og lukker hoften.