Elements uke 35: Muscle ups

Crossfit er kjent for muscle ups. For turnere er denne øvelsen ikke en øvelse i det hele tatt, men for oss andre kan muscle ups være utfordrende. Det krever en del styrke, men enda viktigere er riktig teknikk.

Det første man må få til hvis man skal klare muscle ups er det riktige grepet på ringene. Et sterkt “false grip” gjør det mulig å komme seg fra hengende under ringene til “support” over uten å flytte hendene. Dette grepet er ganske ubehagelig i begynnelsen og kan være vanskelig å holde, men med litt øvelse blir det bedre. I denne videoen fra Carl Paolis GymnasticsWOD kan man se hvordan dette grepet ser ut og fungerer på ringene.

Etter grepet er det overgangen fra pullup til dip delen som byr på mest problemer. Dette er den mest teknisk krevende delen av øvelsen og det vi kommer til å fokusere mest på i elements timene. Som med en pullup kan man skalere denne overgangen med en strikk.

For de som vil se flere videoer og få flere tips så anbefaler jeg Carls side dedikert til muscle ups. Der kan du klikke deg inn på en serie progresjoner for fasle grip og overgangen fra pullup- til dip fasen.

Håper vi får se noen første muscle ups denne uka! Alltid like gøy når noen får til sin første muscle up. Det er en ganske kul følelse å henge under ringene og så plutselig stå over.